Proiect procuror Panait

Blogul unui procuror care n-a fost sa fie.

Cat ne costa procurorii anticoruptie? Costuri si eficienta in activitatea DNA. Partea I

Posted by procurorpanait pe aprilie 27, 2008

1.1 Reglementare

Parchetul Naţional Anticorupţie (PNA) a fost înfiinţat prin OUG nr. 43/2002 şi a devenit operaţional în luna septembrie a aceluiaşi an. PNA era definit ca parchet specializat în combaterea infracţiunilor de corupţie, care funcţionează ca structură autonomă în cadrul Ministerului Public, pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ). PNA era condus de un procuror general asimilat prim-adjunctului Procurorului General al Parchetului de pe lângă ICCJ. Activitatea PNA se desfăşura sub autoritatea Ministrului Justiţiei şi în coordonarea Procurorului General al Parchetului de pe lângă ICCJ. Procurorul general al Parchetului Naţional Anticorupţie era ordonator secundar de credite, neavand buget separat de cel al PICCJ.

Ţinându-se seama de cerinţa constituţională ca parchetele să funcţioneze pe lângă instanţele de judecată, prin dispoziţiile art.I pct.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.102 din 24 octombrie 2003 a fost modificat alin.(1) al art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, după cum urmează: „Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se înfiinţează, la nivel naţional, Parchetul Naţional Anticorupţie, care funcţionează pe lângă Curtea Supremă de Justiţie ca parchet specializat în combaterea infracţiunilor de corupţie.”
Dispoziţiile organizatorice de la art.1 şi art.3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie au mai fost modificate, păstrând caracterul autonom al menţionatului parchet – prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.24/2004, care, în art.IV prevede: „1. După alineatul (3) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie coordonează Parchetul Naţional Anticorupţie, potrivit legii, prin intermediul procurorului general al acestui parchet. Coordonarea priveşte îndrumări cu caracter general referitoare la măsurile care trebuie luate pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor de corupţie, precum şi solicitarea de informări asupra activităţii instituţiei.”

Prin Decizia 235/2005 a Curtii Constitutionale s-a constatat că prevederile art.I pct.2 din Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2004 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.43/2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, cu referire la art.13 alin.(1) lit.b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.43 din 4 aprilie 2002 privind Parchetul Naţional Anticorupţie, prin care se stabileşte că sunt de competenţa Parchetului Naţional Anticorupţie infracţiunile prevăzute în Legea nr.78/2000, cu modificările şi completările ulterioare, comise de către deputaţi şi senatori, sunt neconstituţionale.

Ca urmare a acestei decizii, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.134/2005, Parchetul Naţional Anticorupţie s-a reorganizat în Departamentul Naţional Anticorupţie. Acesta funcţionează ca structură autonomă, cu personalitate juridică proprie, în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, şi este independent în raport cu instanţele judecătoreşti şi parchetele de pe lângă acestea, precum şi în relaţiile cu celelalte autorităţi publice. Departamentul este coordonat de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin intermediul procurorului şef departament, doar în ce priveşte îndrumările cu caracter general referitoare la măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor de corupţie, precum şi solicitarea de informări asupra activităţii departamentului.
Departamentul Naţional Anticorupţie îşi exercită atribuţiile pe întregul teritoriu al României, prin procurori specializaţi în combaterea corupţiei. Aceştia efectuează urmărirea penală în cauzele prevăzute de Legea nr.78/2000, în condiţiile prevăzute de art.13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.43/2002, precum şi în cazul unor infracţiuni prevăzute în Codul penal ori în legi speciale.

1.2. Structura

DNA este format dintr-o structură centrală şi o structură teritorială. Structura teritorială este formată din 15 servicii teritoriale şi 3 birouri teritoriale.

  • Structura centrală: Secţia de combatere a corupţiei, Secţia de combaterea a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, Secţia de combatere a infracţiunilor de corupţie săvârşite de militari, Secţia judiciară penală;
  • Servicii teritoriale în: Alba Iulia, Bacău, Braşov, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Oradea, Piteşti, Ploieşti, Suceava, Târgu Mureş, Timişoara;
  • Birouri teritoriale în: Satu Mare, Slobozia, Târgu Jiu

2. Evolutia personalului DNA

La momentul infiintarii, OUG nr. 43/2002 prevedea in schema fostului PNA un numar de 320 posturi, din care 75 procurori, 150 ofiteri de politie judiciara, 35 specialisti si 50 personal auxiliar de specialitate si 10 personal economic si administrativ. Pana la sfarsitul anului 2002 PNA a lucrat cu o schema institutionala incompleta (doar 25 de procurori si 22 ofiteri politie judiciara).

An de an insa, situatia s-a imbunatatit spectaculos, ajungandu-se ca la 31.12.2007 sa existe efectiv un numar de 125 procurori, 161 ofiteri de politie judiciara, 51 specialisti, 135 personal auxiliar de specialitate si 40 personal economico-administrativ (total: 512 posturi ocupate).

Cele mai importante schimbari in structura personalului au avut loc in anul 2005, in urma modificarilor legislative operate prin Legea 247/2005 si a contextului politic (preluarea madatului de ministru al justitiei de Monica Macovei).

Astfel, in cursul anului 2005, au fost încadrate 83 persoane şi s-au încetat raporturile de muncă faţă de alte 88 persoane. In luna august 2005, Daniel Morar a fost numit procurorul şef al Departamentului Naţional Anticorupţie, iar în luna septembrie 2005, procurorii şefi adjuncţi ai departamentului. De asemenea, au mai fost numiţi 3 procurori şefi secţie.
Un număr de 6 procurori au fost transferaţi la Departamentul Naţional Anticorupţie, iar 13 procurori ai acestui departament au fost transferaţi la alte parchete, potrivit legii. Au fost delegaţi pe funcţii de execuţie sau de conducere un număr de 41 procurori.
Procurorul şef al Departamentului Naţional Anticorupţie, in perioada imediat urmatoare numirii lui, a numit în funcţia de procuror un număr de 15 persoane. De asemenea, a numit 6 specialişti, 34 ofiţeri şi agenţi de poliţie judiciară (după detaşarea acestora de la Ministerul Administraţiei şi Internelor) şi a încadrat 2 grefieri, 2 referenţi, 2 consilieri şi 1 şofer.

Evolutia personalului la PNA/DNA 2002-2007

Data

Procurori

Ofiteri politie judiciara

Specialisti

Personal auxiliar

Personal ec-admin

Total

31.12.2002

35

22

16

37

110

31.12.2003

91

130

31

64

57

373

31.12.2004

110

161

41

83

67

462

31.12.2005

111

149

43

76

73

452

31.12.2006

118

162

52

81

88

501

31.12.2007

125

161

51

135

40

512

8 răspunsuri to “Cat ne costa procurorii anticoruptie? Costuri si eficienta in activitatea DNA. Partea I”

  1. cristian said

    fantastic! iar in timpul asta parchetele locale lucreaza cu 2-3 oameni…

  2. Stati sa vedeti restul studiului. E atat de incredibil incat pentru rigoare tot fac si refac calculele, in asemenea masura nu-mi vine sa cred. Cunoastem situatia din parchete (evident) si e strigator la cer fata de ce se intampla la noi. Pregatesc in partea a doua rezultate cu privire la incarcatura de dosare, operativitate, dar si costuri per dosar. Aproape ca nici noua nu ne vine sa credem desi cunosteam de mult aceasta situatie. Cu atat mai mult nu pot sa nu remarc amatorismul si grobianismul celor ce au incercat sa atace DNA din motive politice. CSM-ul, MJ-ul (chiuariu) au avut la dispozitie elemnte obiective care in mod normal trebuiau sa traga o dezbatere publica. Care sunt costurile financiare pe care Romania si le poate permite in momentul de fata pentru a sustine o structura a carei eficienta in lupta impotriva coruptiei mari este discutabila? Culmea este ca noi insine sprijinim DNA in ceea ce ar trebui sa reprezinte. Exista insa mari probleme de management si mai ales de eficacitate. este timpul sa discutam acest subiect rational, fara patima si fara puseuri nervoase din zona politicului.

  3. cristian said

    noi intelegem ca discutia trebuie sa fie rationala. ca orice discutie pe domeniul justitie, de altfel. pacat ca nu inteleg toti. si pacat ca nu inteleg ca astea sunt datele la care te raportezi cand evaluezi un sistem sau o componenta a lui: eficienta, profesionalism, operativitate şi costuri. daca disproportiile sunt evidente, e clar ca treaba nu merge…

  4. PETRISOR SOCOL said

    O institutie care mananca banii degeaba, facuta sa ancheteze numai adversarii lui Traian basescu si PD-L

  5. Gheorghiu said

    Draga domnule Panait
    Am plans mult, atunci cand ai hotarat sa bei juma’ de soricioaica, sa-ti pui funia de gat si sa te arunci de pe balcon, imbracat in pijama, direct in fata trenului. Desi ma bucur ca ai inviat, chiar de Ziua Sfanta, grabindu-te sa te postezi pe blog, sper din toata inima ca nu ti-a trecut prin cap sa dai o semnificatie speciala acestu fapt. Ar fi o blasfemie. Atunci cand ai ales sa te sinucizi, trebuie sa stii draga procurorule ca eu ma luptam cu coruptia din institutia in care lucram, Garda Financiara si te asigur ca nu mi-a trecut nici o secunda prin cap sa ma sinucid, nici chiar dupa calvarul prin care, in mod evident am trecut, aceasta lupta dovedindu-se in final a fi o lupta cu sistemul, mai exact cu unii reprezentanti ai clasei politice. De asemenea nu m-am gandit macar o secunda nici sa ma las „sinucis”, intrucat, atunci cand ai dreptatea de partea ta, mergi pana la capat, oricare ar fi acel capat. Aceste lucruri fiind spuse, voi purcede in a analiza, in timpul liber, scrierile tale despre ceea ce se vrea a fi o cruciada. Si poate ca te voi ajuta sa intelegi lucruri care pe moment, iti scapa. Iar daca in dorinta ta de a critica institutii care, de bine de rau functioneaza, nu stau ascunse si interese legate de luna iunie a acestui an si de unele schimbari pe care le anticipezi si pe cale de consecinta, poate ti le si doresti sa se puna in practica, inseamna ca dorinta ta de a schimba ceva in Romania este demna de toata admiratia. Ma indoiesc insa ca in spatele acestui blog nu se afla interese ascunse si acest lucru se datoreaza chiar dorintei echipei de a-si pastra anonimatul. Eu semnez aici cu numele real si ma intreb, daca ati fi oameni din sistem, in mod automat ar trebui sa fiti si responsabili, ceea ce ar trebui sa insemne ca nu va este frica. Si daca nu sunteti ceva magistrati carora, politicieni iresponsabili le-au promis diverse functii in institutii publice, dupa iunie 2008, atunci slugile cui sunteti ?
    Inchei, domnule Panait, asigurandu-te din nou ca ma bucur nespus de recenta ta inviere si te rog, te conjur, de data asta nu te mai sinucide, sau nu te mai lasa bai frate „sinucis”. Ca avem multe de indreptat in tara asta mare !

  6. D-le Gheorgiu, asa cum spuneam, nu scriem si nu luptam sub semnul curajului. Daca ati luptat in interiorul sistemului cu neregulile si abuzurile probabil ati invatzat pe propria piele cat de desarta este o astfel de opozitie. Nu reprezentam pe nimeni, nu este nimeni in spatele nostru, desi desigur ca o astfel de asigurare din partea noastra nu poate avea acum suficienta credibilitate. Urmeaza sa se vada corectitudinea noastra din ceea ce vom scrie, din buna credinta si onestitatea cu care vom aborda varii subiecte.

  7. Gheorghiu said

    Frica
    „Frica este moartea inceata a simturilor. Voi infrunta frica ! O voi lasa sa treaca prin mine, peste mine, apoi cu ochi interior voi privi cum trece frica. Pe unde trece frica nu mai ramane nimic. Raman doar eu…”- Frank Herbert-Litania fricii-„Dune”.
    Daca am castigat ceva in urma propriului razboi impotriva coruptiei, a fost faptul ca mi-am ingropat treptat ura si o data cu ea mi-am ingropat si frica. Nu cu astfel de metode veti reusi domnule anonimus. Cati dintre romani acceseaza Internet-ul ? Va doriti dezbateri sterile ? A venit vremea ca magistratii acestei tari, mai ales cei tineri sa iasa in mod public si sa-si spuna opiniile. Cu probe, caci sunt destule. Dreptul la libera exprimare, har Domnului, inca nu a fost eliminat din Constitutie ! Puteti face acest lucru, invingandu-va ura si implicit frica. Nu sunt detinator al adevarului in stare pura, dar intamplari nefericite traite acum cativa ani mi-au deschis o mai mare perspectiva a realitatilor din jurul meu si pe cale de consecinta, indraznesc sa cred ca experienta capatata cu pretul unor mari sacrificii inseamna ceva. Cadeti in pacatul de a judeca din exterior o institutie despre care nu cifrele pot vorbi. Statistici ? Da, existau si pe vremea comunismului: dari de seama, raportari, statistici. La umbra lor, un grup restrans beneficia de avantajele puterii. Ginereii ministrilor de atunci, pastoriti de activistii frustrati din linia doi ai P.C.R. conduc si acum. Rezultatul: Haos in legislatia penala, haos in legislatia financiar fiscala. Haos care incurajeaza evaziunea fiscala, motorul coruptiei in Romania. Ca magistrat ar trebui sa luptati impotriva celor care au provocat, in mod deliberat, acest haos – iresponsabila clasa politica, indiferent de culoarea ei. Nu cred ca lupta dvs. trebuie purtata impotriva propriilor colegi. Da, se fac greseli. Greseli de procedura, greseli izvorate din legislatia greoaie si intrepretabila, dar exista si marea dorinta de a invata din aceste greseli si de a corecta. Aveti solutii la aceasta problema ? Sunt un om al cifrelor, pentru mine marturiile ce pot fi schimbate in instanta nu au relevanta ci documentele, ele nu mint niciodata. Dati posibilitatea celor care cred ca se poate schimba ceva in Romania, sa vina cu propuneri concrete, blogul ar trebui exploatat pentru schimbul de idei si nu pentru injuraturi reciproce, caci nimeni nu este detinatorul adevarului in stare pura. Doar animati de aceste dorinte putem construi si nu distruge. Sfatuiti-va colegii sa-si asume responsabilitatea si sa nu se mai ascunda dupa fantomele trecutului. Procurorul Panait a murit. Este o drama desigur. Dar nu este de asemenea o drama ca exista magistrati protejati de Lege, care prefera sa semneze anonim ?
    Invingeti-va frica.
    Frica este moartea inceata a simturilor…

  8. Dana said

    Cred ca ar putea sa se faca mai mult. Eu sunt sigura ca sunt multe presiuni si piedici dar si ca sloganul ‘Timpul trece leafa merge’ e amintit destul de des de catre angajati. Orcum daca ajungeti vreodata pe la DNA si ai nevoie de avoat cauta in Anuar avocati

Lasă un răspuns către procurorpanait Anulează răspunsul